viernes, 28 de marzo de 2014

Ordenances Municipals de Circulació de Vianants i de Vehicles (Articles que afecten als patinadors)


Acord del Consell Plenari de 27-11-1998

TÍTOL I

Finalitat i àmbit d'aplicació

Article 1
1. Aquesta Ordenança desplega les competències que té atribuïdes l'Ajuntament de Barcelona en matèria de trànsit, circulació, estacionament i seguretat viària sobre les vies urbanes i sobre les travesseres declarades vies urbanes, com també sobre qualsevol espai obert a la lliure circulació de persones, animals i vehicles, en el marc de la Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el Règim especial del municipi de Barcelona, la Llei 22/1998, de 30 de desembre i de la Carta Municipal de Barcelona, i la resta de normes europees, estatals i autonòmiques que siguin d'aplicació. 
2. Les disposicions d'aquesta Ordenança conformen els drets i els deures dels vianants, dels conductors de vehicles, tant de servei públic com particular, dels titulars de vehicles i de les activitats de transport i també els dels usuaris de les reserves d'estacionament i els dels titulars de les llicències de gual.
3. Quan les circumstàncies ho requereixin, s'adoptaran mesures especials de regulació i ordenació del trànsit, amb la prohibició o restricció de la circulació de vehicles, la canalització de les entrades i sortides de la ciutat per determinades vies, o la reordenació de l'estacionament, fent compatible la seva equitativa distribució entre tots els usuaris.

Ap. 1 modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007.

TÍTOL II

Part substantiva

SECCIÓ 1ª. LA SENYALITZACIÓ

Article 2. Règim dels senyals
1. Els senyals preceptius col·locats a les entrades de la ciutat regeixen per a tot el terme municipal, llevat de senyalització específica per a un tram de carrer.
2. 2. Els senyals que estiguin a les entrades de les àrees de vianants o zones de circulació restringida o d'estacionament amb horari limitat regeixen en general per a tots els seus perímetres respectius.
3. Els senyals dels agents de la Guàrdia Urbana prevaldran sobre qualsevol altre.

Ap. 2 modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007.

Article 3. Protecció dels senyals
1. No es permet la col·locació de publicitat als senyals o al seu voltant.
2. Es prohibeix la col·locació de tendals, cartells, anuncis i instal·lacions en general que enlluernin, o que impedeixin o limitin als usuaris la normal visibilitat de semàfors i senyals, o que puguin distreure la seva atenció.

Article 4. Senyalització dels canvis d'ordenació del trànsit
La Guàrdia Urbana, per raons de seguretat o d'ordre públic, o bé per garantir la fluïdesa de la circulació, podrà modificar eventualment l'ordenació existent en aquells llocs on es produeixin grans concentracions de persones o vehicles, i també en casos d'emergència i seguretat. Amb aquest fi, podrà col·locar o retirar provisionalment els senyals que calgui, com també prendre les oportunes mesures preventives.

SECCIÓ 2ª. PROTECCIÓ DELS VIANANTS

Article 5. Circulació dels vianants
1. Els vianants circularan per les voreres, preferentment per la seva dreta i tindran preferència sobre qualsevol giny mecànic que ocupi la vorera transitòriament o amb voluntat de permanència.
2. Travessaran les calçades dels passos senyalitzats i, si no n'hi hagués cap de proper, pels extrems de les illes, perpendicularment a la calçada, en ambdós casos amb les precaucions necessàries.
3. En els passos regulats, hauran de complir estrictament les indicacions a ells dirigides.

Ap. 1 modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 

Article 6. Senyalització dels passos per a vianants
1. Els passos per a vianants amb semàfors se senyalitzaran horitzontalment amb dues ratlles blanques discontínues de 50 cm d'am-plada cadascuna, disposades perpendicularment a l'eix de la calçada, depenent la seva separació de les característiques del carrer i de l'intensitat d'ús, i amb una línia de detenció contínua de 40 cm d'amplada, separada 50 cm de la primera línia discontínua.
2. Els passos no semaforitzats se senyalitzaran horitzontalment mitjançant una sèrie de ratlles blanques de 50 cm cadascuna, disposades en bandes paral·leles a l'eix de la cal-çada, formant un conjunt transversal a aquesta, i amb una línia de detenció blanca contínua de 40 cm d'amplada. Aquesta senyalització es completarà amb els senyals verticals «P-20» i «S-13» sempre i quan l'amplada, característiques i intensitat d'ús del carrer ho permetin.

Article 7. Circulació per les voreres
1. Els menors de 12 anys, sota la responsabilitat de la persona que ostenti la seva guarda, podran circular per les voreres, andanes i passeigs amb patins, patinets, monopatins, tricicles, bicicletes i similars, adequant la seva velocitat a la dels vianants, sense superar la velocitat de 10 km/h, i amb subjecció a allò que disposa l'article cinquè.
2. Es podrà circular per les voreres, andanes i passeigs amb aquells altres ginys mecànics sense motor, que no són considerats com a vehicles: patins, monopatins, patinets, etc., en les mateixes condicions que les determinades per a bicicletes en el punt 6 de l'article 14 i els articles 30, 31, 32 i 33 de l'Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l'espai públic de Barcelona. Tanmateix, podran circular pels carrils-bici en voreres o per aquells segregats.

Modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .

Article 8. àrees de vianants
L'Alcaldia podrà establir àrees de vianants en determinades zones de la ciutat, en les quals es restringirà totalment o parcial la circulació i l'estacionament de vehicles.

Article 9. Senyalització i condicions de circulació a les àrees de vianants
1. Les àrees de vianants estaran senyalitzades a l'entrada i a lasortida, sense perjudici dels elements mòbils que s'hi puguin disposar per a impedir o controlar l'accés de vehicles.
2. La prohibició de circulació i estacionament en les àrees de vianants podrà establir-se amb caràcter permanent o referir-se únicament a unes determinades hores del dia o a uns determinats dies i podrà afectar totes o només algunes de les vies de la zona delimitada.
3. Les limitacions de circulació i estacionament que s'estableixin a les àrees de vianants no afectaran els següents vehicles:
a) Els del Servei d'Extinció d'Incendis i Salvament, forces i cossos de seguretat, Guàrdia Urbana, ambulàncies i tots aquells que siguin inherents a la prestació de serveis públics.
b) Els que traslladin malalts amb domicili o atenció dins de l'àrea.
c) Els que traslladin els estadans d'hotels situats dins de l'àrea.
d) Els que accedeixin o surtin de garatges i estacionaments autoritzats.
e) Els conduïts i/o ocupats per persones amb mobilitat reduïda que siguin titulars de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat i els que traslladin aquestes persones, quan es dirigeixin a l'interior o surtin de l'àrea.
4. Els vehicles autoritzats no podran sobrepassar la velocitat màxima dels 10 km/h, adaptant-la però a la dels vianants.
5. Els patins i patinets podran circular per aquestes àrees en les condicions indicades, excepte en moments d'aglomeració.
6. L'accés i la circulació de les motocicletes i dels automòbils en els parcs i jardins està prohibit llevat dels vehicles autoritzats i dels vehicles dels serveis municipals.

Ap. 6 afegit per Acord Consell Plenari de 23 desembre 2005 .
Ap. 3 e) modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .

Article 10. Zones de prioritat invertida i zones 30
1. L'Alcaldia podrà establir zones on les condicions de la circulació de vehicles quedin restringides a favor de la circulació dels vianants. Les bicicletes, els patins i els patinets gaudiran de prioritat sobre la resta de vehicles però no sobre els vianants.
2. També es podran establir zones on la mobilitat de qualsevol vehicle sigui pausada amb una limitació de la velocitat per a tots ells de 30 Km/h com a màxim, i en les que els vianants creuaran la calçada pels passos de vianants i de no existir aquests pels extrems de les illes. Aquestes zones podran ésser senyalitzades de forma horitzontal a la calçada i de forma vertical, a l'inici i a la sortida de l'àrea específica.

Modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .

SECCIÓ 3ª. MESURES GENERALS DE CIRCULACIÓ

Article 11. Velocitat dels vehicles que circulen pel nucli urbà
1. Dins el nucli urbà de la ciutat de Barcelona la velocitat dels vehicles de tota categoria no pot superar els 50 quilòmetres per hora, sense perjudici d'altres regulacions de velocitat específiques en raó de la pròpia configuració i les circumstàncies de cada via, que seran expressament senyalitzades.
2. En les zones 30 i en els carrers on es circuli només per un carril, els vehicles no podran circular a més de 30 km/h.
3. En els carrers de prioritat invertida (residencials), els vehicles no podran circular a més de 20 Km/h.
4. En els carrers sense voreres i en els de gran afluència de vianants, els vehicles reduiran la velocitat a 10 Km/h, i prendran les precaucions necessàries, així com en apropar-se als passos de vianants no semaforitzats, on donaran preferència, en tot cas, a aquells.
5. En cas de pluja, d'obres, paviment deficient o carrers estrets s'adoptaran les mateixes precaucions.
6. No està permès circular per les vies de la ciutat amb ginys mecànics impulsats per qualsevol tipus de motor de no estar homologats com vehicles, excepte autorització específica atorgada per l'Ajuntament.

Modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .

Article 12. Fuita de gasos i sorolls de vehicles
1. Els motors dels vehicles que circulen per les vies urbanes no poden superar els límits de soroll i emissió de gasos determinats a les Ordenances municipals.
2. No podran produir sorolls ocasionats per acceleracions brusques, tubs d'escapament alterats o altres circumstàncies anòmales.

Article 13. Motocicletes i ciclomotors
Les motocicletes i els ciclomotors no poden circular per voreres, andanes, passeigs i carril-bici.

Article 14. Bicicletes
1. Les bicicletes circularan obligatòriament pels carrils bici segregats. Preferentment per la resta de carrils bici, per les calçades en zones 30 o per les vies senyalitzades específicament. Quan no existeixin aquests circularan per la calçada. Quan es donin les condicions previstes a l'apartat 6 d'aquest article, podran circular per les voreres.
2. Quan el carril bici estigui situat en vorera, els vianants el podran creuar, però no hi podran romandre ni caminar-hi. Els ciclistes respectaran sempre la preferència de pas dels vianants que el travessin i no podran superar la velocitat de 20 Km/h.
3. Quan el carril bici estigui situat en calçada, els vianants l'hauran de creuar pels llocs degudament senyalitzats i no el podran ocupar ni caminar-hi.
4. Quan els ciclistes circulin per la calçada, ho faran obligatòriament pels carrils més propers a les voreres, tot podent ocupar la part central d'aquests. Quan estigui expressament permès i senyalitzat, les bicicletes podran circular pels carrils reservats a altres vehicles.
5. Les bicicletes, a la calçada circulant com a vehicles, gaudiran de les prioritats de pas previstes en les vigents normes de trànsit.
6. En el cas de que no existeixi carril bici o altre via de les especificades en l'article 14.1, les bicicletes podran circular, excepte en moments d'aglomeració de vianants, per:
a) les voreres, andanes i passeigs de més de 5 metres i 3 metres d'espai lliure.
b) parcs públics i àrees de vianants.
c) zones de prioritat invertida en els dos sentits de circulació.
Als efectes expressats en aquest article, s'entendrà que hi ha aglomeració quan no sigui possible conservar 1 metre de distància entre la bicicleta i els vianants que hi circulin, o circular en línia recta 5 metres de manera continuada.
Les condicions de circulació de les bicicletes en aquests espais reservats per als vianants seran les següents:
a) Hauran de respectar sempre la preferència dels vianants.
b) Adequaran la velocitat a la dels vianants, sense superar els 10 Km/h.
c) S'abstindran de fer qualsevol maniobra que pugui afectar a la seguretat dels vianants, respectant la distància de 1 metre de separació.
d) Hauran d'evitar circular a menys d'1 metre de les façanes.
7. Als carrers i vies urbanes d'especial ús, aglomeració i/o habitual concentració de persones, l'Ajuntament establirà aquelles restriccions que consideri oportunes, tot senyalitzant pertinentment la zona i establint alternatives.
8. Els conductors de bicicletes no podran circular amb el vehicle recolzat només en una roda, ni agafar-se a vehicles en marxa.
9. Els conductors de vehicles motoritzats que pretenguin avançar a un ciclista ho faran extremant les precaucions, canviant de carril de circulació i sempre i quan quedi, com a mínim, un espai lateral de 1,5 metre entre la bicicleta i el vehicle.
Els conductors de vehicles motoritzats, quan estiguin circulant darrera d'una bicicleta, mantindran una distància de seguretat prudencial i proporcional a la velocitat, que mai podrà ésser inferior a 3 metres.
10. Els altres vehicles no podran circular ni aturar-se en els carrils reservats per a bicicletes.
11. Les bicicletes hauran de dur un timbre, i quan circulin de nit han de dur llums i elements reflectants (al davant de color blanc, i al darrera, de color vermell) degudament homologats que permetin la seva correcta visualització pels vianants i conductors.
12. Les bicicletes podran dur remolc, homologat, per al transport de persones, animals o mercaderies, quan el conductor sigui major d'edat i sota la seva responsabilitat.
En cas de bicicletes que, per construcció, no puguin ser ocupades per més d'una persona podran transportar, tanmateix, un menor de fins a 7 anys quan el conductor sigui major d'edat i sota la seva responsabilitat, en un seient addicional i amb un casc que hauran de ser homologats.
13. Les bicicletes s'han d'estacionar preferentment als llocs habilitats, deixant en tots els casos un espai lliure pels vianants de tres metres. Resta específicament prohibit lligar-les a arbres, semàfors, bancs, papereres o davant de zones on hi hagi reserva de càrrega i descàrrega en la calçada en horari dedicat a l'activitat, d'estacionament per a persones amb discapacitat, zones de estacionament prohibit definides a l'article 34.3 d'aquesta Ordenança, parades de transport públic, passos per a vianants, en els espais habilitats per l'estacionament de bicicletes d'ús públic i en elements adossats a les façanes.
14. Els estacionaments de bicicletes situats a la via pública queden únicament i exclusivament reservats per a aquest tipus de vehicle.
15. les bicicletes li serà d'aplicació allò disposat a l'article 63 de la present Ordenança en quant a retirada de vehicles, especialment quan causi deteriorament del patrimoni públic per lligar-les on tenen específicament prohibit.

Modificat per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .

Article 15. Carrils reservats
1. La circulació pels carrils reservats està limitada als vehicles que indiqui la senyalització.
2. Els autocars, els autobusos de servei regular i els vehicles de transport escolar i de menors i les ambulàncies quan prestin servei d'urgència o vagin ocupades per un malalt, poden circular pels carrils reservats a autobusos i taxi (bus-taxi).
3. Es podrà disposar que determinats carrils reservats tinguin diversos usos durant el dia, que adoptaran la denominació de carril-multiús, podent estar destinats entre altres usos a carril-bus, a càrrega i descàrrega i a estacionament. Aquests carrils no permeten cap ús autoritzat fora de la franja horària establerta per cadascun d'ells.

Ap. 3 afegit per Acord Consell Plenari de 23 febrer 2007 .


No hay comentarios:

Publicar un comentario

H24 Endurance